Projektsammanfattning 5 – Tomas

I projekt 5 så har vi haft Romana Management Oy som vår uppdragsgivare. Romana är ett konsultföretag som hjälper organisationer skola ledningen och förmän. Romanas problem de senaste åren har varit dåliga och oregelbunda resultat. Vårt uppdrag var att identifiera och lösa problemet. Vi har bland annat gjort Swot-analyser, konkurrent-analyser, kundstig, läst vetenskapliga artiklar och även använt oss av olika brainstormingmetoder som man kan använda för att kläcka nya idéer.

Vi analyserade andra konsultföretag såsom Mercuri, Pöyry, Ramboll och J-Impact. De tre förstnämnda spelar i en helt annan storleksliga än Romana, med tusentals anställda och multinationella verksamhetsområden. J-Impact däremot är i samma storleksklass som Romana, men till viss del annat verksamhetsområde; Tammerfors och Helsingfors då Romana är verksamma i Åbo och Helsingfors.

Det fanns ganska lite information kring konsultbranschen att hitta på nätet, vilket beror på att det i allmänhet finns mindre information kring företag som är verksamma inom B2B. Företaget hade heller ingen vision för framtiden på sin hemsida, något som kunde vara ett bra sätt för att väcka intresse hos deras kunder.

Jag läste en ganska intressant artikel angående B2B- och B2C- marknadsföring av Bryan Cramer, som anser att begreppen kunde ersättas. Eftersom gränsen mellan de båda är så diffus, och att man istället kunde ersätta dem med H2H, dvs Human- to- Human. När man kategoriserar sin marknadsföring som att den är tänkt för företag så glömmer man lätt bort att företag består av människor, och människor har känslor. Genom att istället göra marknadsföring riktad till människor så blir den även lättare att förstå.

Dessutom läste vi vid sista uppdraget en hel del olika artiklar och tips för just konsultföretag och marknadsföringen av dessa.
Källor:

There is no more b2b or b2c its human to human, h2h

Tillgänglig: http://www.bryankramer.com/there-is-no-more-b2b-or-b2c-its-human-to-human-h2h/(4.5.2014)

Kumar, Dalla Pozza, Petersen & Shah (2009) Reversing the Logic: The Path to Profitability through Relationship Marketing, Journal of Interactive Marketing, 23, pp. 147–156

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s