Projektsammanfattning 4.5 – Romana

Vi i gruppen 3½ Athletes hörde till dem som blev tilldelade Romana management som uppdragsgivare. Vår tidigare kunskap kring konsultbranschen som Romana verkar inom var knappa. Under projektets gång lärde vi oss en hel del, men det finns ändå bara så mycket som man inte kan lära sig via uppgifter på nätet. Det vi lärde oss var ändå tillräckligt för att kunna bistå Romana med några förslag på hur de kan förbättra sin marknadsföring och resultat.

Vi började med att göra en analys om Romana där vi listade företags styrkor och svagheter enligt SWOT- analysen. Vi kom fram till att företagets styrka ligger i att det är ett litet företag vilket gör att deras beslut kan vara flexibla. Men samtidigt så utgör även det en svaghet, eftersom man inte har resurserna att tävla med de större företagen inom branschen. En möjlighet för dem är då att skapa en image som företag med hög integritet som tar alla kunder på största möjliga allvar. Då kan hotet igen vara att kunder inte vågar anställa en liten konsultfirma. SWOT står för Strength, Weakness, Opportunity och Threat (Kotler & Armstrong, 2012,s.53-54).

Efter att vi gjorde vår analys av Romana, så fortsatte vi med att analysera deras konkurrenter. Konkurrenter som vi granskade var J-Impact, Mercuri, Ramboll och Pöyry. Till storlek så var J-Impact mest likt med endast 6 anställda. Deras hemsida hade även ett mycket klarare upplägg en Romanas, något som Romana säkert kan granska då gör förbättringar på sin egen. En annan likhet mellan de två företagen är att det inte går så bra ekonomiskt för dem heller. De andra företagen är å andra sidan mycket större och gör mycket större resultat än Romana. Det vi kan konstatera om dessa stora företagen är att de har mera resuser och är oftast specialiserade inom ett visst område.

Vi använde oss av några av metoderna som går att hitta på hemsidan creatingminds.org, nämligen Kipling metoden, Lotus blossom, brainstorming och av how-how diagram. Med hjälp av dessa metoder så hade vi en hel del idéer som vi sedan använde då vi förberedde presentationen. Presentationen kom att centrera sig kring 7 tips, 7 av våra bästa idéer.

Vi intervjuade även ett par företagare och frågade dem hur de skulle gå till väga om behov av konsulthjälp uppstod, och samtliga svarade att de skulle höra sig för bland bekanta och på LinkedIn för att få tag på ett bra företag. Här har Romana dock skött sig och har väldigt väluppdaterade och innehållsmässigt intressanta LinkedIn-profiler både för företaget och de anställda..

SÅ HUR SKALL ROMANA GÅ TILL VÄGA?

En strategi vi hade för Romana var att först välja inriktning. Vill företaget gå efter en kvantitativ strategi och öppna upp sig för alla möjliga typer av kunder, eller vill företaget satsa på kvalitativa kunder och framhäva sina tjänster som t.ex. executive search?

I båda strategierna gäller det att omforma webbsidorna, både innehålls- och utseendemässigt, men också att använda sig av professionella search engine optimization-tjänster. Romana har redan många och intressanta tjänster, men om ingen vet om det hjälper det inte.

Kortfattat, väljer Romana den kvantitativa strategin: Satsa först på innehållet och gör sidorna extremt lättlästa! Startsidan borde besvara de enklaste frågorna: Vad gör Romana, för vem och hur? Risken med de nuvarande sidorna för en förstagångskund är att de känns för avancerade innehållsmässigt. Att dessutom välja bilder på arbetsteam och människor kunde ge en bättre bild av Romanas egentliga uppgift.

Väljer Romana den kvalitativa strategin: Satsa först på utseendet! Romana kunde använda sig av minimalistiska webbsidor med exklusivt utseende, medan innehållet då får fortsätta vara på den kunskapsnivå det är just nu.

I vår portfolio har vi lagt ett par moodboards som inspiration för webbsidorna till båda alternativen.

 

Plötsligt så blev det måndag och det var dags för presentationen. Endast en tapper krigare från gruppen var där för att presentera våra idéer, nämligen Tomas. Tomas den tappre, som han nuförtiden kallas bland resten av gruppen. Det fanns inga drakar att dräpa den soliga måndag, men det var likväl en dag av triumpf och fina ord. Man kan nästan säga att vår krigare lämnade slagfältet, eller Hanken 1, som en sann vinnare. Utan att en enda droppe blod behövde spillas, dock var han så torr i halsen efteråt att drack fyra glas vatten, ja du läste rätt, FYRA! . Om segern av någon orsak ändå inte kunde tilldelas vår krigade så var det åtminstone en dunst som slutade lika. Eller i allra värsta fall, om man har en sträng bedömning, i en väldigt väldigt knapp förlust.

Presentationen började med en graf där man kunde iakta Romana Managements resultat från de senaste 5 räkenskapsperioderna, 2009- 2013. I grafen såg man hur resultat gick ganska mycket upp och ner och flera gånger låg på minus sidan. Något som naturligtvis var något som ville vara med och korrigera.

Nedan följer sammanfattning för våra 7 tips och även en bild på alla slides som användes i presentationen.

Tips 1
Gör det mesta av tidigare kunder. Kontakta dem via telefon eller mail med en ”ny Idé” som kommer att vara till nytta för dem under det kommande året. Kom med nya förslag som är riktade enligt deras specifika behov. De kommer att kunna ordna ett försäljningsmöte tack vare tidigare samarbete.

Tips 2

Få tidigare kunder att rekommendera er. De har säkert ett ganska bra hum om på Romana om vilka kunder som har varit nöjda med de. Ordna ett möte med hela företag där ni identifierar kunder som skulle vara villiga att rekommendera er.

Tips 3
Följ upp kunder som kontaktat er under de senaste 24 månaderna, men som det inte blev något av. Fråga ifall det finns något som de skulle behöva hjälp med nu? Försök att skapa en relation till dessa potentiella kunder.

Tips 4
Fråga tidigare kunder varför de valde er. Det finns mycket att lära sig. Låt dem fylla i en undersökning. Fråga sedan ifall ni får använda citaten för att lägga upp på hemsidan. Citaten skapar ett förtroende för nya kunder.

Tips 5
Iakta kunders beteende, skapa framtidsprognos över hur många kunder ni kommer att ha. Beräkna andelen av hur många av kunder som hör av sig också sedan anlitar er under kommande 3 månaderna. Finjustera prognosen med tiden för att förbättra noggranheten.

Genom en framtidsprognos kan man lättare undvika peroder med överbokningar och perioder då man knappt har kunder.

Tips 6
Utbilda konsulterna att marknadsföra konsult-tjänster.

Förbättra sammanhållningen inom Romana. Eftersom det är lätt att arbetarna emellanåt glömmer bort i vilket företag de arbetar för, med så mycket arbete med andra företag. Genom att göra arbetarna stolta över att vara en del av Romana så fungerar det som marknadsföring i sig själv.
Tips 7
Behandla er hemsida som ett skyltfönster. Håll den attraktiv, uppdaterad och full med värdefull information åt kunden. Nästan alla potentiella kunder kommer vid något skede kolla in hemsidan och ni vill inte att den skall vara orsaken till att ni går misste om kunder. Anlita experthjälp för att optimera hemsidan.

 Under presentationen frågade Romana vad som kunde förbättras med hemsidan. Tomas sade då att texten kunde skrivas bättre så att den ger en tydligare bild av vad Romana håller på med. Och att bilderna kunde ändras till något mera relevanta. Såhär efteråt så kunde man ju ännu tillägga att Logon kunde vara större och att man kunde bemötas på första sidan av hemsidan med text om varför just ert företag skall välja Romana, någon slags motivering till vad som gör Romana till ett utmärkt val. Istället för den information som ges för tillfället, något som kunden bryr sig om först då de har blivit intresserade av att anlita Romana. Sedan är layouten även lite jobbig.

 

presentation_Slides
Källor:

Philip Kotler & Gary Armstrong (2012) Principles of Marketing, 14th edition

Brainstorming metoder:
tillgänglig: http://creatingminds.org/tools/tools_ideation.htm (4.5.2014)

 

Lämna en kommentar